Huomenna se alkaa sitten todella, Paras Pudottaja -kilpailu. Lisää kisasta voi lukea tuolta: www.finnbody.com/kuntoklubit/paras+pudottaja+-kilpailu/

Kuka minä sitten olen? Olen toistaiseksi toivottavasti anonyymi, pahasti paino-ongelmainen alle nelikymppinen naisihminen. Pudotettavaa on paljon, ensimmäiseen todelliseen tavoitteeseen 50 kg. Siitä voidaan sitten tarkemmin tarkastella, olisiko vielä varaa viiden kilon pikkuviilailuun.

Miksi laihdutan? No, kukapa meistä läskeistä ei haluaisi laihtua? Olen aiemmin laihduttanut karppaamalla 30 kg, mutta kahden lapsen myötä lihonut ne takaisin ja kerännyt vielä lisääkin. Henkisesti olen kuitenkin hoikka enkä koe itseäni valasvartalossani. Motivaatio aloittaa vain on puuttunut. Alkukesästä sairastuin ja jouduin erittäin tiukalle ruokavaliolle. Siinä sivussa putosi juhannuksesta tähän päivään reilu 18 kg ja kun alkuun oli päästy, oli pakko jatkaa. Kisa tuli minulle kuin lottovoittona, kilpailuhenkisenä ihmisenä tällainen pitkäkestoisempi motivointi on enemmän kuin paikallaan. 

Miksi lihoin? Ruoka on niiiiin hyvää ja sohva on uskomattoman ihana paikka viettää aikaa. Joo, olen pystyvä syömään paketillisen keksejä yhdeltä istumalta, mutta pääsyy lihomiseeni on ihan tavallinen kotiruoka ja täysin järjettömät annoskoot. Olen myös erittäin laiska liikkumaan. Aiemmin mainitsin karppailutaustasta ja tosiaan, se on hyväksi havaittu keino itselleni. Tällä kertaa ajattelin kuitenkin lähestyä asiaa hieman toisin, haluan laihtua loppuelämäkseni ja niin, ettei tarvitse kieltäytyä edes perunasta/pastasta/riisistä/leivästä.

Miten laihdutan? Merkkailen syömiseni, liikkumiseni ja edistymiseni Kiloklubiin www.kiloklubi.fi ja pyrin siihen, että kaikki pallot ovat vihreällä (Kiloklubissa on siis ravintopallot kasviksille, energialle, herkuille ja kuiduille sekä liikuntapallot kulutukselle, määrälle, teholle ja vaihtelulle). Kiloklubi suosittelee ainoastaan 800 kcal:n vajetta, mutta itselläni vajetta jää käytännössä paljon enemmän, pienimmillään vaje näyttää olleen 1300 kcal. Tämä johtaa vähän Kiloklubin suositusta (0,5-1 kg/vko) nopeampaan laihtumistahtiin. Lisäksi liikunnan määrää on tarkoitus vähin erin nostaa huomattavasti.

Miten liikun? Aloitin viime viikolla salilla käymisen, ensimmäiset kerrat kävin vain sotkemassa kävelymattoa. Jaksoin tunnin ja vartin kerrallaan, en mitään huikeaa vauhtia, mutta laskurin mukaan noin viiden kilometrin lenkit tuli käveltyä kahtena päivänä. Eilen minulla oli tapaaminen omavalmentajan kanssa ja kävimme läpi ihan uuden saliohjelmani, minun ensimmäiseni ikinä. Tutustumiskeikka oli sen verran kevyempi, että jaksoin kävellä vielä tunnin matolla siihen päälle ja tänään oli pakko päästä kokeilemaan uudestaan. Kaikki muu menee ihan suositusten mukaisilla painoilla, mutta hartiaprässi ei tahdo taittua edes 2,5 kg:n painoilla. Ei vaan nouse. Vatsalihasliikkeet puuttuvat vielä ohjelmasta kokonaan, sillä pari viikkoa sitten tehty leikkaus ei vielä anna mahdollisuutta harjoittaa keskivartaloa täysillä, mutta omaohjaajani mielestä tällainen kevyt lasku voi itse asiassa olla ihan hyväkin juttu - eipä tule intoiltua heti alkuunsa liikaa.

Mitä kerron teille? Kaiken mitä haluatte tietää, kommentoikaa ja kysykää vapaasti, kunhan saan säilyttää anonymiteettini.